پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

طرز تهيه گلاب | آموزش آشپزي هلوكوك

مجله اينترنتي تفريحي سرگرمي علمي آموزشي

طرز تهيه گلاب | آموزش آشپزي هلوكوك

۵۲ بازديد

خواص و عوارض گلاب + طرز تهيه آن

گلاب قرن هاست كه در محصولات زيبايي، عطرها، پاك كننده هاي خانگي و حتي در آشپزي استفاده مي شود.   به گفته متخصصان پوست ، گلاب با دارا بودن خواص طبيعي آنتي ‌اكسيدان ، ضد ميكروبي و ضد التهابي مي‌ تواند سهم ارزشمندي در مراقبت از پوست و زيبايي شما داشته باشد.

 

به عنوان مثال، بررسي منشر شده در سال 2017 نشان مي‌ دهد كه مصرف گلاب مي تواند تاثيراتي مانند پاكسازي، آبرساني و بهبود پوست هاي خشك ، ملتهب ، آكنه دار، يا آسيب ديده داشته باشد. با هلوكوك همراه باشيد.

مهم ترين خاصيت هاي گلاب

  1. داراي اثرات آنتي اكسيداني و مبارزه با آسيب راديكال هاي آزاد است

به عنوان يك منبع غني از آنتي‌اكسيدان‌، گلاب مي‌تواند به تقويت سلول‌هاي پوست و احياي بافت پوست كمك كند. حتي مي تواند يك انتخاب عالي براي افرادي باشد كه پوست حساسي دارند.

علاوه بر اين ، مطالعات نشان مي دهد كه آنتي اكسيدان هاي گل سرخ به آن خواص ضد ديابتي ، كاهش دهنده درد ، ضد ويروسي ، ضد باكتري و احتمالاً حتي ضد سرطان مي دهند.

ممكن است تعجب كنيد اگر بدانيد چه مقدار تركيبات درماني در گلبرگ گل محمدي يافت مي‌شوند. اين موارد عبارتند از:

  • گرانيول، داراي اثرات آنتي اكسيداني و ضد سرطاني
  • سيترونليل استات ، كه عطر و طعم خوشبويي به گل مي دهد
  • سيترونلول
  • اوژنول، يك آنتي اكسيدان قدرتمند است كه با استرس اكسيداتيو مبارزه مي كند
  • متل اوژنول، يك ضد عفوني كننده طبيعي است
  • نرول ، يك تركيب طبيعي آنتي بيوتيكي است
  • سيترال كه خاصيت ضد ميكروبي دارد
  • كاروون كه به عنوان كمك گوارشي عمل مي ‌كند
  • و ساير تركيبات مفيد...

چگونه گلاب مي‌ تواند به كاهش علائم پيري كمك كند؟ تحقيقات نشان مي ‌دهد كه گلاب شامل آنتي‌اكسيدان‌هايي است كه با راديكال‌هاي آزاد كه مسئول آسيب پوست و علائم پيري پوست مانند چين، لكه‌هاي تيره، خشكي و ... هستند، مبارزه مي ‌كنند.

  1. خشكي ، التهاب و آكنه پوست را تسكين مي دهد

چرا گلاب براي پوست شما مفيد است؟ توانايي آن در مبارزه با عفونت هاي باكتريايي و تسكين التهاب مي تواند به افرادي كه از آكنه، درماتيت يا بيماري پوستي روزاسه رنج مي برند، كمك كند. يك مطالعه در سال 2010 نشان داد كه تركيبات موجود در گلبرگهاي گل محمدي در مقايسه با ساير روغن هاي ضروري داراي فعاليت ضد باكتري قوي تري هستند.

عهلاوه بر اين، گلاب مي تواند طراوت ، نرمي و درخشندگي را به پوست شما هديه كند و در كاهش لكه هاي تيره و زخم ها نيز موثر عمل مي كند.

استفاده از گلاب مي ‌تواند به جلوگيري از چربي و يا خشكي بيش از حد پوست نيز كمك كند. به سادگي چند قطره گلاب روي كمي پنبه بريزيد و سپس آن را بر روي ناحيه آسيب ديده پوست خود بماليد تا به آبرساني پوست كمك كنيد و درمان را ارتقا دهيد.

در نهايت ، به نظر مي رسد كه گلاب اثرات طبيعي ضد درد نيز دارد ، زيرا به عنوان ضد درد بسيار مفيد عمل مي كند.

  1. با عفونت دهان و چشم ها مبارزه مي كند

از آنجا كه گلاب داراي اثرات ضد ميكروبي است ، به برخي از دهانشويه ها و قطرات چشم اضافه مي شود. مطالعات خاص نشان داده اند كه گلاب مي تواند عفونت و زخم هاي دهان را كاهش دهد ، به علاوه براي درمان عفونت هاي چشم مانند چشم صورتي (التهاب ملتحمه) نيز مفيد است.

توانايي گلاب در  درمان عفونت به پتانسيل ضد التهابي آن برمي گردد. خوب است بدانيد كه گلاب در تسكين درد ناشي از عفونت نيز موثر است چرا كه يك داروي مسكن طبيعي است.

آيا گلاب در پيشگيري از بوي بد دهان هم تاثير دارد؟ بله، از آنجا كه گلاب مي تواند دندان ها را تقويت كرده و در برابر عفونت هاي لثه و باكتري ها از دندان ها محافظت مي كند ، به احتمال زياد مي تواند در پيشگيري از بدبو شدن دهان نيز موثر باشد.

  1. به مبارزه با شوره سر و تغذيه مو كمك مي كند

در حالي كه تحقيقات زيادي در مورد اثربخشي گلاب در اين مورد صورت نگرفته ، اما برخي ادعا مي كنند كه گلاب باعث مي شود موهاي آنها قوي تر ، براق تر و كم‌تر مستعد شوره سر شود. خاصيت ضد التهابي و ضد عفوني كننده گلاب مي تواند در درمان از درماتيت پوست سر و رشد موها كمك كند.

  1. عطر و طعم بي نظيري فراهم مي كند

از گلاب مي توان به عنوان پايه عطر براي تهيه عطر يا اسپري استفاده كرد. روغن گل محمدي و آب رايحه اي بسيار غني دارند كه هم شيرين و هم كمي تند است. گفته مي شود كه اين عطر حتي داراي توانايي هاي آرامش بخش و تقويت كننده خلق و خوي است و براساس برخي تحقيقات ، براي كساني كه با اضطراب ، افسردگي يا سردرد سروكار دارند ، مفيد است.

در حالي كه مصارف آشپزي گلاب ممكن است در مكان‌هايي مانند آمريكا خيلي محبوب نباشد، اما پخت‌ و پز با گلاب در خاورميانه، شمال آفريقا و هند رايج است.

از مصارف گلاب هنگام پخت و پز مي توان به افزودن آن به مربا، سس سالاد، شربت، كيك و نوشيدني با طعم ميوه اشاره كرد.

طرز تهيه گلاب كه خودتان مي‌توانيد درست كنيد:

  • ا فنجان گلبرگ گل محمدي را به خوبي بشوييد و خاك آن را تميز كنيد. در حالت ايده آل از گلبرگ هايي استفاده كنيد كه با سموم دفع آفات سمپاشي نشده باشند.
  • گلبرگ ها را داخل يك ظرف شيشه اي ضد حرارت بريزيد.
  • 2 فنجان آب مقطر را بجوشانيد و روي گلبرك ها بريزيد به طوري كه آب روي گلبرگ ها قرار بگيرد.
  • اجازه بدهيد اين تركيب نيم ساعت روي حرارت باقي بماند.
  • سپس محتويات كاسه را صاف كرده و داخل شيشه بريزيد.
  • شيشه را در يخچال قرار دهيد و بگذاريد يك هفته بماند .

آيا مي توانيد روزانه از گلاب استفاده كنيم؟ بله ، تا زماني كه شما هيچ گونه تحريكي را تجربه نكنيد ، مي توانيد هر روز از آن استفاده كنيد.

گلاب در مقابل روغن ضروري گل رز:

گلاب با روغن گل سرخ تفاوت دارد. روغن گل سرخ مانند گلاب، براي كمك به مديريت شرايط سلامتي مورد استفاده قرار گرفته و هزاران سال به عنوان يك درمان طبيعي استفاده مي شود. برخي از شرايطي كه روغن گل سرخ مي تواند به بهبود آن كمك كند عبارتند از: آكنه ، اضطراب و افسردگي ، بيماري پوستي روزاسه ، سردردهاي تنشي ، زخم ، آلرژي و تعدادي از شرايط مرتبط با التهاب.

شما مي توانيد با پخش كردن مقداري روغن ضروري گل سرخ درخانه يا با استنشاق مستقيم روغن از مزاياي آن بهره مند شويد. همچنين اين روغن مي تواند به صورت موضعي مورد استفاده قرار گيرد و فوايد زيادي براي پوست دارد. با اين حال ، بهتر است هميشه قبل از استفاده موضعي ، روغن هاي ضروري را با روغن حامل مانند نارگيل يا جوجوبا به نسبت 1به 1 رقيق كنيد.

بعد از رقيق كردن روغن ، قبل از استفاده از روغن روي پوست، ابتدا يك آزمايش در قسمت كوچكي از پوست انجام دهيد. زماني كه مطمئن شديد بدن تان به گلاب واكنش نشان نمي دهد، مي توانيد چند قطره روغن ضروري را به سرم صورت، حمام گرم ، لوسيون يا شامپوي بدن اضافه كنيد. آيا مي توانيم روغن ضروري گل سرخ را به صورت خوراكي مصرف كنيم؟ خير ، اين روغن براي استفاده داخلي توصيه نمي شود.

نحوه استفاده از گلاب و مقدار مصرف آن

وقتي نوبت به استفاده از گلاب و روغن گل سرخ در محصولات خانگي مي‌رسد، خوب است بدانيد كه گل رز با ساير محصولات ، از جمله آلوئه ورا، سركه سيب ، چوب فندق ، برگاموت ، بابونه ، مريم گلي ، رازيانه ، شمعداني ، مارپيچ ، اسطوخودوس ، ليمو ، بهار نارنج ، نعناع هندي ، چوب صندل و يلانگ يلانگ تركيب مي شود.

نحوه استفاده از گلاب براي صورت:

  • اگر از گلاب براي آكنه صورت استفاده مي كنيد ، از اين دستور تهيه تونر گلاب استفاده كنيد. شما مي توانيد با تركيب چند قطره گلاب به ساير مواد پاك كننده و تونينگ از جمله سركه سيب خالص تونر گلاب خود را درست كنيد. اين تركيبات را مخلوط كرده و سپس به يك بطري اسپري شيشه اي كوچك منتقل كنيد. براي استفاده از آن بر روي صورت، صورت را به خوبي تميز كنيد ، سپس چشمانتان را ببنديد و تونر را روي صورت اسپري كنيد. اگر دوست داريد مي توانيد صورت تان را مالش دهيد ، يا فقط بگذاريد روي صورت تان خشك شود. آرايش خود را طبق معمول انجام دهيد و يا قبل از رفتن به رختخواب از آن استفاده كنيد.
  • اگر از آكنه رنج مي بريد گزينه ديگر اين است كه روزانه سه بار قطره روغن گل رز خالص را روي لكه هاي آن بريزيد. اطمينان حاصل كنيد كه از يك پنبه استريل استريل استفاده مي كنيد. اگر قدرت ضد ميكروبي آن براي شما خيلي زياد است ، آن را كمي با روغن نارگيل رقيق كنيد.
  • با اضافه كردن گلاب به سرم صورت تان مي توانيد به شكلي ديگر از گلاب استفاده كنيد. با تركيب چند قطره روغن نارگيل و گلاب با روغن ضروري اسطوخودوس مرطوب كننده خود را بسازيد و سپس روي صورت خود بماليد. تركيب روغن نارگيل و گلاب يك پاك كننده آرايشي مناسب است.
  • اين دستور العمل را براي ساختن ماسك صورت طبيعي امتحان كنيد: زردچوبه خالص و گلاب را با ژل آلوئه ورا تركيب كنيد، سپس بگذاريد قبل از شستشو با آب‌گرم و استفاده از روغن نارگيل، حدود ۲۰ دقيقه روي پوست شما بنشيند.

چگونه از گلاب بر روي بدن خود استفاده كنيم:

  • اگر پوست خشكي داريد، بعد از دوش گرفتن، از بطري گلاب در سرتاسر بدن تان اسپري بكنيد و سپس لوسيون بدن مورد علاقه خود را روي بدنتان بماليد.
  • يك اسپري عطر با تركيب گلاب با روغن هاي ضروري مانند روغن ليموترش ، روغن پرتقال ، روغن گريپ فروت يا روغن اسطوخودوس درست كنيد و روي بدن تان اسپري كنيد.
  • چندين قطره گلاب خالص را به وان حمام خود اضافه كنيد تا به آبرساني و تسكين پوست شما كمك كند (بعلاوه باعث مي شود كه بوي خوبي بدهيد)
  • با سردرد سر و كله مي زنيد؟ يك كمپرس آغشته به گلاب را به مدت 45 دقيقه روي پيشاني خود بماليد يا منتشر كردن روغن ضروري گل سرخ را به عنوان يك گزينه جايگزين امتحان كنيد.
  • با اضافه كردن چند قطره گلاب به مواد شوينده لباسشويي تان ، لباس هايتان را با بوي خوش گل تحويل بگيريد.

چگونه از گلاب بر روي موهاي خود استفاده كنيم:

به سادگي چند قطره گلاب را به شامپو و يا نرم ‌كننده تان اضافه كنيد. شما هم چنين مي ‌توانيد اين دستورالعمل را براي داشتن موهايي براق نيز امتحان كنيد: دو قاشق سوپ خوري گلاب خالص را به يك فنجان آب اضافه كنيد و سپس با چند قطره روغن جوجوبا و يك كپسول ويتامين اي مخلوط كنيد. موهايتان را با اين مخلوط ماساژ دهيد و بگذاريد حداقل ۱۰ دقيقه باقي بماند و سپس موهايتان را بشوييد.

چگونه از گلاب در آشپزي استفاده كنيم:

از آنجا كه گلاب طعمي شيرين و مطبوع دارد، تركيب كردن آن با تركيباتي مانند هل، گشنيز، زيره سبز، زعفران، زنجبيل، فلفل سياه و وانيل گزينه خوبي است. يكي از راه هاي استفاده از گلاب در خانه ، درست كردن چاي با طعم گلاب است.

عوارض جانبي گلاب و موارد احتياطي

آيا گلاب عوارض جانبي دارد؟ اگرچه به طور كلي گلاب قابل تحمل و بي خطر است ، ممكن است افراد خاصي نسبت به محصولات گل رز واكنش هاي آلرژيك را تجربه كنندالبته اين مورد كمتر اتفاق مي افتد. اگر علائمي مانند سوزش ، قرمزي ، كهير و غيره را تجربه كرديد ، استفاده از اين محصولات را متوقف كنيد. در صورت ايجاد تغييرات غيرمعمول در پوست خود مصرف آن را قطع كرده و به پزشك مراجعه كنيد.

همچنين روغن گل سرخ نبايد در دوران بارداري استفاده شود. با اين حال ، گلابي كه به صورت موضعي روي پوست مورد استفاده قرار مي گيرد ، بي خطر است.

 

منبع هلوكوك

نکات مهم آشپزی

  •  برای حفظ سفیدی برنج ، هنگام پخت چند قطره آب لیمو به آب برنج اضافه کنید.
  • بهترین روش باز شدن یخ ماهی، قرار دادن ماهی در درون شیر است. شیر طعم یخی ماهی را از بین می برد و به آن طعم تازگی می دهد.
  • برای جلوگیری از پاشیدن کیک همراه با میوه خشک و یا کشمش، آن ها را کمی در آرد آغشته کنید و سپس به مایه کیک اضافه کنید. آموزش آشپزی
  • افزودن نمک به گوشت خام قبل از پخت، طعم آن را از بین می برد در حالی که افزودن کمی نمک به ماهی قبل از پخت به طعم آن می افزاید.
  • هنگام تفت دادن سبزی یا گوشت، در پایان کار مقدار کمی شکر، عسل یا آب میوه را اضافه کنید تا لعاب داده و طعم آن بهتر شود.
  • ادویه جوز هندی را در آخر به غذا اضافه کنید زیرا حرارت، طعم آن را از بین می برد.
  • هنگامی که کاهو را برش می زنید، استفاده از چاقو باعث تغییر رنگ گوشه های برش خورده کاهو می شود بنابراین کاهو را با دست تکه کنید.
  • قبل از کباب کردن غذا، سیخ کباب و دستگاه کباب پز را چرب کنید.
  • استفاده از قاشق شیاردار هنگام ریختن مایه کیک در قالب مانع ایجاد حباب می شود.
  • افزودن یک قاشق مرباخوری سرکه به روغن هنگام سرخ کردن دونات مانع جذب روغن می شود.
  • برای تازه شدن سبزی آن را در آب سرد حاوی کمی آب لیمو بخوابانید.
  • ۶ دانه سیر له شده و کمی جعفری را به ۱۱۵ گرم کره اضافه کنید و به شکل تنه درخت درآورید . کره را در پلاستیک بپیچید و در فریزر قرار دهید. از این کره می توان در گوشت، سبزی و یا برای روی نان استفاده کرد.
    هنگام استفاده از کره در پخت، کمی روغن به آن اضافه کنید تا کره نسوزد.
  • برای آب پز کردن تخم مرغ، آن ها را در آب جوش قرار دهید و سپس حرارت را کم کنید. این روش مانع ترک خوردگی پوسته تخم مرغ خواهد شد.
  • اگر قصد دارید ماهی را بیش از یک روز فریز کنید، آن را کاملا با نمک و زردچوبه آغشته و بعد فریز کنید.
  • برای جلوگیری از حمله حشرات، به ظرف حبوبات چند دانه میخک اضافه کنید.
  • برای افزودن ماندگاری قهوه، آن را در یک ظرف دردار و سپس در یخچال قرار دهید.25 مزیت جالب نوشیدن قهوه در ابتدای صبح
  • سفیده تخم مرغ یخ زده بهتر کف می کند.
  • برای حفظ سفیدی برنج ، هنگام پخت چند قطره آب لیمو به آب برنج اضافه کنید.

نکات مهم آشپزی

  •  برای حفظ سفیدی برنج ، هنگام پخت چند قطره آب لیمو به آب برنج اضافه کنید.
  • بهترین روش باز شدن یخ ماهی، قرار دادن ماهی در درون شیر است. شیر طعم یخی ماهی را از بین می برد و به آن طعم تازگی می دهد.
  • برای جلوگیری از پاشیدن کیک همراه با میوه خشک و یا کشمش، آن ها را کمی در آرد آغشته کنید و سپس به مایه کیک اضافه کنید. آموزش آشپزی
  • افزودن نمک به گوشت خام قبل از پخت، طعم آن را از بین می برد در حالی که افزودن کمی نمک به ماهی قبل از پخت به طعم آن می افزاید.
  • برای جلوگیری از حمله حشرات، به ظرف حبوبات چند دانه میخک اضافه کنید.
  • برای افزودن ماندگاری قهوه، آن را در یک ظرف دردار و سپس در یخچال قرار دهید.25 مزیت جالب نوشیدن قهوه در ابتدای صبح
  • سفیده تخم مرغ یخ زده بهتر کف می کند.
  • برای حفظ سفیدی برنج ، هنگام پخت چند قطره آب لیمو به آب برنج اضافه کنید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.